Zorg voor leerlingen

Hoe zorgen wij voor onze leerlingen?

De Archipel streeft ernaar dat elke leerling zich ontwikkelt volgens zijn of haar mogelijkheden in een ononderbroken leerproces. De school helpt leerlingen vaardigheden en kennis te verwerven, zodat ze zelfstandig, sociaal en kritisch denkend worden. Dit gebeurt in een veilige en respectvolle omgeving.

Ons doel is dat elke leerling de einddoelen van het basisonderwijs op zijn of haar niveau behaalt. Als aanpassing nodig is, bieden we passend onderwijs met een handelingsplan of ontwikkelperspectief (OPP).


Wat is Passend Onderwijs?

Passend onderwijs zorgt ervoor dat elk kind, ook kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, goed onderwijs krijgt. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen naar een gewone basisschool gaan, zodat ze goed voorbereid zijn op een vervolgopleiding en dichtbij huis naar school kunnen.

Passende onderwijsplek

Een kind kan naar de eigen school, een andere basisschool in de buurt, een SBO-school of een school voor speciaal onderwijs. Speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die het echt nodig hebben.

De Archipel

Wij bieden onderwijs aan leerlingen met verschillende onderwijsbehoeften, inclusief extra ondersteuning.

"Alle leerlingen in Almere zijn succesvol op school."

Motto van Passend Onderwijs Almere

Schoolondersteuningsplan

Waarom een SOP?

In het kader van de Wet op passend onderwijs wordt van iedere school verwacht dat zij een schoolondersteuningsprofiel (SOP) opstelt.

In een SOP wordt minimaal eens in de 4 jaren vastgelegd welke mogelijkheden een school heeft voor de ondersteuning van leerlingen met uiteenlopende onderwijsbehoeften. Zo weten ouders, leerlingen, collega scholen, het samenwerkingsverband en inspectie vooraf wat ze kunnen verwachten van de school.

Vormen van ondersteuning

De ondersteuning die een school kan bieden is te beschrijven op twee niveaus: basisondersteuning en extra ondersteuning.

Basisondersteuning omvat vier aspecten:

  • Basiskwaliteit (de minimale onderwijskwaliteit die de Inspectie van het onderwijs meet door middel van het toezichtkader. Scholen die onder basistoezicht van de inspectie van het onderwijs vallen hebben hun basiskwaliteit op orde).
  • Preventieve en lichte curatieve interventies (zoals een aanbod voor leerlingen met dyslexie).
  • Onderwijsondersteuningsstructuur (onder andere de manier waarop de school de ondersteuning heeft georganiseerd en met andere organisaties en externe partners en specialisten samenwerkt).
  • Planmatig werken (onder andere de manier waarop de school nagaat welke onderwijsbehoefte leerlingen hebben, daarop een passend onderwijsaanbod organiseert en dat evalueert).

Extra ondersteuning

De extra ondersteuning geeft de mogelijkheden van de school weer die de basisondersteuning overstijgen. De extra ondersteuning wordt georganiseerd in de vorm van specialisaties of arrangementen. Dit zijn antwoorden op ondersteuningsvragen van leerlingen. Daarnaast wordt in een SOP duidelijk welke ambities de school heeft voor de toekomst.

Vertrouwenspersoon

Wat doet een vertrouwenspersoon?

Een vertrouwenspersoon op een basisschool biedt een luisterend oor en ondersteuning aan leerlingen, ouders en personeel bij problemen zoals pesten, conflicten of andere zorgen. Ze helpen bij het vinden van oplossingen en zorgen voor een veilige omgeving.  Voor ouders en leerlingen is het belangrijk te weten dat veiligheid en zorg voor leerlingen en leerkrachten van essentiĆ«le waarde zijn op school.

Wat kunnen de vervolgstappen zijn?

Na het eerste gesprek kan de vertrouwenspersoon verschillende stappen ondernemen, zoals:

  • Het bieden van advies en ondersteuning.
  • Het doorverwijzen naar gespecialiseerde hulpverleners.
  • Het organiseren van bemiddelingsgesprekken.
  • Het volgen van de situatie om te zorgen dat het probleem wordt opgelost.

De vertrouwenspersoon werkt altijd in overleg met de betrokkenen en zorgt ervoor dat vertrouwelijkheid gewaarborgd blijft.

Hoe leg je contact?

Je kunt contact opnemen met de vertrouwenspersoon door een bericht te sturen.

Download het Anti-pest protocol

Om een veilig klimaat te hebben in onze school hebben wij een Anti-pest protocol opgesteld.

Hierin wordt uitgelegd wat het verschil is tussen plagen en pesten en hoe we pesten zoveel mogelijk proberen te voorkomen en aan te pakken.