Ons onderwijs

Hoe geven wij les?

Wij leren de kinderen dat niemand wordt buitengesloten; ter voorbereiding op een samenleving waarin hetzelfde geldt. In onze dagelijkse praktijk staan begrippen als tolerantie, verantwoordelijkheid voor elkaar, respect voor verschillen en de waarde daarvan, op een duidelijke en hanteerbare manier centraal.

Ons onderwijs neemt de mogelijkheden van elk kind als uitgangspunt met als doel sociale en cognitieve resultaten te behalen die passen bij het kind.
Regelmatig wordt de vraag gesteld of het kind zich ontwikkelt volgens zijn of haar mogelijkheden in een vertrouwde, ondersteunende en uitdagende sociale omgeving.
Zelfstandig- en samenwerkend leren zijn middelen om deze doelen te bereiken.

Handelingsgericht werken

Handelingsgericht werken (HGW) gaat over het omgaan met verschillen. Het is een werkwijze om de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding van leerlingen te verbeteren.

De belangrijkste uitgangspunten zijn: Uitgaan van de onderwijsbehoeften. Hiermee bedoelen we: “dat, wat een leerling nodig heeft om een doel te behalen”. Wij proberen hierbij zoveel mogelijk uit te gaan van het positieve: van wat een leerling wél kan. Zo leren kinderen op De Archipel ook om met verschillen om te gaan en te accepteren. Werken met groepsplannen; hierdoor hebben de leerkrachten goed zicht op welke leerlingen extra uitleg of uitdaging nodig hebben. Een goede samenwerking tussen ouders, leerkracht en intern begeleider; de leraar is de onderwijsprofessional, maar u bent de ervaringsdeskundige!

Zorg

In de groep geeft de leerkracht eerst instructie aan de hele groep. De leerkracht legt uit en oefent samen met de leerlingen de leerstof in. 

Het is de bedoeling dat alle leerlingen profiteren van de groepsinstructie.
Na de instructie gaan de leerlingen aan het werk.
De grootste groep leerlingen werkt aan een stevige basis. Tijdens het werk heeft de leerkracht tijd om leerlingen, die moeite hebben met de stof, extra te begeleiden. Deze extra hulp (aandacht en instructie) wordt meestal gegeven in een kleine groep aan de instructietafel.

Voor sterke leerlingen zijn de opdrachten wat moeilijker. Deze opdrachten sluiten aan bij de les en zorgen voor verdieping van de leerstof. Deze leerlingen werken alleen, in duo’s of in een groepje aan de verdieping. Op deze wijze blijft de groep een geheel en krijgen alle leerlingen genoeg uitdaging.

Coöperatief leren

Coöperatief leren is een ander woord voor 'samenwerkend leren'. Een manier van leren waarbij het draait om samenwerking tussen leerkracht en kinderen en vooral tussen kinderen onderling. De opdrachten die de kinderen krijgen zijn zo ingericht dat leerlingen afhankelijk van elkaar zijn om de activiteit goed uit te voeren, ieders inzet is nodig. De praktijk leert dat deze manier van leren leidt tot betere resultaten, dat het kinderen motiveert, dat ze beter samen leren werken en beter nadenken over taken die zij uit moeten voeren.

Kwaliteit

De Archipel staat voor kwaliteit in de breedste zin van het woord. De Inspectie van het onderwijs beoordeelt jaarlijks of wij dit ook waarmaken.

Kanjertraining

Doel van de Kanjertraining is dat ieder kind positief over zichzelf en de anderen leert denken. Dit door middel van vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Deze principes hanteren we als rode draad door de hele school, door de volgende regels te gebruiken: We vertrouwen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit, niemand doet zielig, we helpen elkaar. 

Woordenschat

Een grote woordenschat is heel belangrijk in het leven. Als je veel woorden kent, begrijp je alles veel beter. Maar hoe kom ik aan een grote woordenschat? Antwoord: Door heel veel te lezen.

Vandaar dat wij op De Archipel lezen heel serieus aanpakken. We lezen dagelijks van 8.30 tot 09.00 uur. Daarnaast lezen de leerkrachten elke dag voor. Dit is ook goed voor de woordenschat ontwikkeling.
Al heel snel krijgen de leerlingen die extra leeshulp nodig hebben extra leesbegeleiding. Dit kan van de leerkracht zijn of van een leerling uit de bovenbouw.

Zo zorgen wij ervoor dat de leerlingen plezier hebben in het lezen en gemotiveerd blijven om te lezen.

Vakgebieden

Om ons onderwijs zo goed mogelijk in te richten, werken wij met methodes die aansluiten bij wat onze leerlingen nodig hebben. 

We leggen graag meer uit over de vakgebieden en de methodes.

Het rapport

Twee maal per jaar, in januari en in juni, ontvangt uw kind een rapport.  

Het rapport met de vorderingen van uw kind bestaat uit twee delen, het rapport en het 10- minuten gesprek. 

  • Het rapport is kindgericht geschreven en bevat gegevens rond de vorderingen van uw kind, zijn/haar schoolbeleving en de inzet. 
  • Tijdens het 10-minuten gesprek gaan we dieper in op de vorderingen, onder andere aan de hand van recente toets gegevens. 

Vanaf de groepen 5 zijn ook de kinderen zelf welkom bij deze gesprekken. Zo mogelijk ook jongere kinderen. Met elkaar wordt er besproken aan welke doelen gewerkt gaat worden in de komende periode.

@rchibieb

Op de eerste verdieping van de school is onze schoolbibliotheek gevestigd, de @rchibieb. De collectie bestaat uit kinder- en jeugdliteratuur en boeken die de leerlingen informatie verschaffen over allerlei onderwerpen. Zij gebruiken deze boeken om te lezen, bij werkstukken, projecten en spreekbeurten.

Alle leerlingen krijgen een boekenlegger die ook dient als pas. De pas van de Openbare Bibliotheek is op school niet geldig. Boeken van de Openbare Bibliotheek dienen ook daar ingeleverd te worden.

De @rchibieb wordt gerund door ouders.
We kunnen altijd hulp gebruiken. 

Scholen op de Kaart

Wat biedt Scholen op de kaart?

Op deze site vind je veelzijdige informatie over basisscholen en middelbare scholen en kun je scholen vergelijken. Of je nou op het punt staat om een goede en geschikte school te kiezen, of als professional benieuwd bent hoe het staat met de kwaliteit van de scholen in je omgeving, voor iedereen biedt deze site interessante informatie over onderwijs en resultaten.

Het meest complete beeld van scholen in jouw buurt

Op Scholen op de Kaart presenteren scholen zichzelf. Dit doen ze door toelichtingen te schrijven bij betrouwbare gegevens afkomstig van erkende partijen als DUO en de Inspectie van het Onderwijs, én door zelf unieke informatie toe te voegen. Bijvoorbeeld over wat de school uniek maakt en wat leerlingen en ouders van de school vinden.

Scholen op de kaart wordt ontwikkeld door de PO-Raad en VO-raad in samenwerking met Kennisnet.

Ga naar de website van: